Konco - Konco

Tuesday, October 26, 2010

Demi Masa

Pejam celik pejam celik dah hampir 9 bulan aku berkhidmat di Kementerian Kewangan. Kadang2 aku terpikir jugak, ape dah aku buat (sebab terlalu cepat masa berlalu).

Tapi kalau direkodkan (masuk filing system plak), dah memacam benda telah terjadi sepanjang tempoh ini. Apa yang pasti, aku kini berkhidmat di Unit Pembangunan Sumber Manusia dan Kompetensi yang mana bossnye sentiasa bersilih ganti. Bermula aku masuk unit ini sampai hari ini sudah 3 boss aku kenal. Dan yang paling mutakhir, my current boss akan tukar ke MOF Sarawak bemula 1 November 2010. Aduyai..

Banyak lagi 'hutang' kerja yang perlu diimplimentasikan tp boss plak nak tukar. Kebetulan pada masa yang sama, seorang lagi pegawai (sama level ngan aku) akan ke DPA selama 6 bulan. So tempat kosong boss n pegawai berkenaan akan ditanggung oleh satu2nya pegawai yg tinggal. OMG!... (tetibe speechless)..habis setakat ni..

Selaras dengan peredaran masa yang makin pantas ini (fuh! bahasa surat sgt..), umur pun kian meningkat. Sepatutnya aku dah stable kan kehidupan aku tp setakat ini masih lagi belum stable baik dari segi kewangan dan mcm2 lagi la. Soalan yang sama makin kerap dipersoalkan..haha (mesti semua leh teka soalan apa). Tp buat masa ni aku malas jawab lagi persoalan2 tersebut. Peace!

Masalah! Manusia rasanya xleh lari dari masalah (melainkan mereka mempunyai 'masalah'). Aku? sentiasa menghadapi masalah. Kekadang simple..kekadang macam raksasa (iklan Jalur Lebar). Nak kata aku kuat tak juga sebab kekadang masalah2 neh totally make me down. Tapi aku masih bersyukur kerna sehingga saat dan detik ini, walau macam2 masalah yg timbul dan aku hadapi...semua aku leh gamble kan semuanya. Cuma bercakap mengenai 'outcome' aje yang kurang sedap untuk didengar. Iyalah kalau nama pun 'gamble' kan so it seems like try n error la. Nasib aku baik..xpa la. Kalau nasib xbaik?....Nauzubillah..

Apa2 pun aku tanak banyak cakap n banyak pikir. Kata orang diam itu lebih baik dari berkata2 (kalau kata2 itu ntahpape). Sekarang adalah masa untuk aku dapat..analisa..bertindak!. Hasilnya aku kena terima dengan hati terbuka. Mudah mudahan segala urusanku dipermudahkanNya. Amin.


Maro says: "Bukan mudah nak mudah n bukan susah nak susah. Apa yang penting..tindakan berlandaskan fikiran:)"

2 comments:

  1. thanks cik nadia.
    mode skg amat tertekan. Kebetulan atau dirancang..pada masa yg sama (Jumaat-29 oct 2010) merupakan hari terakhir my boss and 2 orang staff bwh i kat opis ni. mereka akan tukar kementerian lain bermula isnin (1 Nov 2010) neh. Aduyai. Kosong!

    ReplyDelete

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers