Konco - Konco

Wednesday, May 8, 2013

Tips Menangani Login Failed Error!


LOGIN FAILED
ERROR..

Jujur, aku memang alergik betol ngan dua ayat di atas. Tensen rasa setiap kali melihat benda alah tu. Ada 2 alasan je, lupa password (mistake common aku) atau internet itu sendiri. Huhu.

Aku bukan budak pure IT. So post ni tidak berniat menghurai pasal benda ni secara teknikalnya. Sekadar menghubungkait LOGIN FAILED ERROR ni dalam konteks kehidupan kita sebagai manusia. Betul, kita sebenarnya bukanlah sebuah mesin kann.

Sedarkah kita dalam kehidupan seharian acapkali kaki kita mungkin tersadung, stuck dalam jem, terpaksa beratur panjang di kaunter dan macam2 lagi lah. Time kita nak cepat, masa tu la ada halangan. So kita terpaksa bersabar...dan bersabar lagi. Tapi, itulah yang menjadi asam garam kehidupan. (Kenapa asam, kenapa garam, aku xpasti).

Sabar itu separuh daripada IMAN.

So, biasanya lah apa langkah2 yang boleh kita bila kita menghadapi situasi sulit yang melengah2kan urusan kita?. Macammana nak betulkan persepsi minda kita apabila kita tiba2 gagal login atau mudahnya untuk dapat apa yang kita mahu?

Kemana hendak ditala rasa kecewa dan bengkek? (amik..keluo loghat dah)

Dicurah ke pegawai HELPDESK kah? Ada SOP kah untuk kita bertindak selanjutnya. Nak buat macam mana dengan worm dalam server otak kita tu? Last2 otak jadi mereng. Tak stabil. huhu

So tetibe aku rasa rajin nak kongsikan beebrapa tips untuk berdepan dengan situasi yang tidak diingini atau tak diingini dalam kehidupan kita.


manipalblog.com

1. CELIK MATA HATI, RESET MINDA DAN JIWA
Ubahlah cara kita berfikir, cara kita buat sesuatu pekerjaan dan baiki diri sendiri. Paling baik, jadilah seorang yang fleksibel dan bukan kuat membebel.


2. TETAPKAN KONFIGURASI KEUTAMAAN
Apakah kita tahu apakah senarai tugas kita setiap hari, start bangun tidur sampailah nak tidur semula. Sebaiknya kita harus tahu membezakan mana yang perlu didahulukan dan yang dikemudiankan. "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" (xde kaitan. haha).

Mana yang utama, mana yang hendak disegerakan, apa yang kurang penting malah apa yang boleh ditinggalkan. Semua tu kita perlu nilai. Setiap saat itu sungguh berharga. Ingat...


"Demi masa, sesunggunya manusia itu sentiasa dalam kerugian, kecuali kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh" (Surah Al-'Asr)


3. BETULKAN CODING DATABASE ANDA
Jadikan kehidupan kita ringkas dan tak serabut. Tapi perlu SIGNIFIKAN. So sama jugak dengan coding dalam kehidupan kita seharian. Make it simple, easy, accessible untuk semua orang disekeliling. Kalau kita pilih untuk menjadi seorang yang Alhamdulillah educated, Allahuakbar sophisticated dan uptrend dan disulami pulak dengan Astagfirullahalazim complicated, jangan salahkan orang lain jika kita tidak dapat LOGIN jiwa kita dan memahami apa yang kita sebenarnya hendak dan katakan.


4. BELAJAR DARI PENGALAMAN ORANG LAIN - FAQ
Setiap website kebanyakannya ada Frequently Asked Questions (FAQ) kan. Sebab apa? Sebabnya daripada manusia pertama diciptakan oleh Allah lagi iaitu Nabi Adam A.S dijadikan memang suka bertanya beribu macam soalan. Inikah pula kita manusia di akhir zaman ini. FAQ adalah kamus rujukan kepada yang lama dan yang baru supaya jangan ulangi kesilapan yang sama macam beribu orang sebelumnya. So, ikutlah langkah yang telah disediakan oleh mereka yang pakar. Pilihlah untuk menjadi seorang yang bahagia di dunia dan akhirat.

www.freepatentsonline.com


5. LOGIN SEMULA DAN REFRESH MINDA
"Anda perlu login semula untuk menyambung kembali sesi yang telah ditamatkan". Annoying kan. Haha,. Try ingat balik, berapa kali anda pernah log in semula dan sudahnya refresh PC anda yang tiba2 terpadam dengan sendirinya? Virus kah?. Maybe jugak sebab kita jarang buat maintenance PC or laptop kita. PC pun macam kereta gak, sampai masa kena hantar servis. Kita sebagai manusia pun sama lah. Sampai satu peringkat, cas negatif banyak dalam rohani dan jasmani, so SIGN OUT lah dahulu dan LOG IN lah semula. Bila MINDA / Processor kita dah sejuk, virus free!

Jangan hadapi ia dengan cemuhan dan rungutan saja, tapi syukurlah dengan adanya kehidupan yang pernuh warna-warni (jangan lupakan HITAM kerana ia juga sejenis warna) dan ambillah peluang untuk tambahbaik apa yang kurang.Kita mampu mengubahnya.. ececeeeh.. :D


Maro said: "PC padam, jangan terus ditukar baru. Selidik punca dan cuba perbaikinya. Dari itu, kita tahu apa kesilapan dan permasalahannya."

4 comments:

  1. untuk ingatan bersama. Hehe.
    Nak discus pasal coding bagai xreti coz kita xhebak macang deme... otai!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. org hebat keje dengan government

      Delete
    2. haha..orang keje big company cam HP lagi hebat. haha.
      den hanya biasa2 jek

      Delete

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers