Konco - Konco

Friday, June 3, 2011

Jenayah Kolar Putih

Aduyai! Sakit hati btol aku membaca kebanyakan isu dalam negara pada masa kini..
Terbaru...RASUAH DALAM SUKAN!

Sepandai2 tupai melompat, akhirnya jatuh ketanah jua. Itulah kata2 sesuai untuk beberapa pemain skuad bola sepak Piala Presiden Negeri Sembilan yang kini sedang disiasat oleh SPRM.


Dikatakan mereka mengaku mendapat RM2k seorang bagi beberapa perlawanan yang keputusannya ditentukan 'bookie'. SPRM juga tak nafikan kemungkinan kegiatan mengatur perlawanan juga membabitkan perlawanan dalam Liga Super Malaysia. Who knows...

Mereka kelihatan begitu seronok menikmati hasil 'durian runtuh' secara rasuah. Inilah jadinya apabila diri begitu teruja (bukan begitu berharga) dengan kelazatan mendapatkan untung sebegitu rupa, maka soal perundangan dan dosa pahala jauh dari kotak pemikiran.

Apa yang kita mahu sepatutnya semangat perjuangan, semangat berpasukan, berdisiplin, main ikut peraturan, tidak mudah give up dan bermotivasi. Asal ada 'bookie'.. mudahnya hilang rasional diri..

Kesannya usaha terancang dilaksanakan untuk memenuhi kehendak perasuah seperti kualiti permainan sengaja direndahkan, main sambil lewa dan membelakangkan aspirasi semangat berpasukan.

Kalau begitu..sia2 sajalah pelaburan wang, pembangunan kemudahan fizikal, tenaga dan pemikiran yang dilaksanakan oleh persatuan sukan dan pihak kerajaan selama ini.

Ingat! bagi penonton dan penyokong pula, ini adalah sandiwara yang tidak mereka sedari. Semangat penyokong untuk datang ke gelanggang perlawanan bagi memberikan sokongan umpama 'susu dibalas dengan tuba".

Ditipu dengan gelagat pemain yang 'dibeli' dan tidak menunjukkan prestasi sebenar mereka di padang. Buat sakit tekak penonton memekik dan bersorak bertujuan untuk menaikkan semangat pemain dan pasukan yang disayanginya..namun ia tak lain daripada hanya membuang masa dan tenaga. Pemain tak ubah seperti boneka dan pak lawak (masuk Maharaja Lawak laa) menjanjikan perlawanan yang cukup menjelekkan. Siasatan perlukan dijalankan setelusnya sehingga ke akar umbi dan bukan hanya memilih bulu.


Maro says: "Mentaliti camni nak layak World Cup??? Boleh ke?..pikir2kan..selamat beramaaall"

No comments:

Post a Comment

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers