Konco - Konco

Wednesday, May 23, 2012

World’s Most Visited Tourist Attractions


Apabila kita berfikir destinasi pelancongan yang paling kerap dilawati di dunia, confirm nama yang keluar di fikiran adalah Eiffel Tower, Taj Mahal kan?. Biasenye lar. Tapi kemelesetan nampaknya tidak langsung menjejaskan minat pelancong untuk terus melawat tempat2 menarik dimuka bumi ini. Jika anda salah seorang daripada mereka, cubalah masukkan 10 Tempat Tarikan Pelancong Dunia ini kedalam senarai tempat untuk anda lawati.



Dengan 61 jalan-jalan dan 5000 kedai, Istanbul Grand Bazaar adalah salah satu pasar terbesar di dunia. Terkenal dengan tangan-cat seramik, tanglung, corak permaidani, tembaga, barang kemas dan kedai-kedai antik, bazaar ini sebenarnya telah menjadi pusat perdagangan yang penting sejak 1461 dan menarik berjuta-juta pelancong untuk kesana. Setiap hari, ia menarik antara 250,000 kepada 400,000 pengunjung dari pelancong luar mahupun tempatan.




Pernah ke Amerika Syarikat? Satu lawatan ke selatan California tidak akan lengkap kalau anda tidak ke Disney Park. Dibina di atas tanah seluas kira-kira 85 ekar tanah, taman ini mempunyai segala-galanya untuk menjadikannya sebagai taman tema kedua paling dikunjungi di dunia. Anda pasti disambut dengan pertunjukan luar biasa untuk tarikan waktu malam yang menakjubkan, malah sihir tidak pernah berakhir disini!




Tak dapat disangkal lagi bahawa ini adalah lagi tempat yang paling ajaib di Bumi. Pernah tengok cerita dongeng Watch yang datang hidup di taman 107 ekar dengan hiburan yang menarik, tarikan klasik dan macam-macam lagi. Ia adalah taman tema yang paling dilawati di dunia. Tarikan utamanya adalah Istana Cinderella yang lengkap dengan parit dan dibina pada sudut khas untuk kelihatan lebih besar daripada ketinggian sebenar sebanyak 189 kaki. Taman ini direka bentuk seperti roda dengan hub di hadapan Istana.



Dibina pada tahun 1742, Dewan Faneuil pada mulanya digunakan sebagai pasar dan dewan mesyuarat. Ia juga dikenali sebagai Cradle of Liberty dimana terdapat ucapan2 yang menjadi sumber inspirasi oleh Samuel Adams dan George Washington dan prajurit dulu pernah diberikan di sini suatu masa dahulu. Hari ini, ia merupakan pusat membeli-belah yang terbaik dengan lebih daripada 100 kedai-kedai dan dewan makanan terbesar di New England. Cuba jalan2 disekitarnya, anda akan menyaksikan kawasan pejalan kaki sahaja dibina dengan batu buntar yang penuh dengan pelancong dan penghibur jalanan




Terminal ini biasanya dikenali sebagai "Grand Central Station" dan merupakan mercu tanda bandar Manhattan. Grand Central adalah salah satu stesen kereta api paling sibuk di dunia dengan dihadiri hampir 200,000 penumpang setiap hari. Ia juga merupakan destinasi pelancongan yang utama disebabkan oleh senibina yang indah oleh Beaux-Arts seperti siling menakjubkan yang dicat dengan peta buruj di langit dan sudah pasti kedai-kedai dan restoran-restoran disini merupakan antara yang terbaik di bandar tersebut.




Air Terjun Niagara sebenarnya menggabungkan 3 nama air terjun yang berlainan iaitu Air Terjun Horseshoe, American Falls dan Bridal Veil serta terletak bersempadan antara Amerika Syarikat dan Kanada. Anda pasti teruja bila kesana kerana Air Terjun Niagara mempunyai kadar aliran air terjun tertinggi di dunia dengan kira-kira enam juta kaki padu air yang jatuh dari ketinggian lebih daripada 165 kaki setiap minit. 




Las Vegas Strip! Dunia hiburan..mungkin. Segala-galanya ada disini. Biasa dipertontonkan di dalam filem2 Hollywood, pastinya lokasi tumpuan ini melibatkan hotel kasino terbesar terletak pada laluan ini, menjadikannya tempat untuk melihat dan dilihat. Ada banyak perkara yang anda boleh lakukan di sini dari membeli-belah dan melihat-melihat keindahan kota metropolitan ini. Anda pasti teruja bila berada disini.



Perlu anda tahu bahawa ini bukan sahaja salah satu stesen tersibuk di dunia tetapi merupakan destinasi yang paling kerap dilawati di Washington. Ia membawa kira-kira 12, 500 penumpang sehari ke destinasi mereka. Apa yang membuatkannya lebih popular apabila mempunyai 130 kedai menawarkan segala-galanya bermula dari fesyen lelaki, perhiasan,  sehinggalah permainan kanak-kanak dan pastinya  menjadikan ia sebuah destinasi membeli-belah utama. Stesen ini juga berfungsi sebagai tempat untuk pameran bertaraf dunia dan acara kebudayaan antarabangsa. Pelancong juga datang ke sini untuk menyaksikan keindahan campuran gaya seni bina yang terdapat di seluruh bangunan. 


Central Park adalah taman yang terkenal di New York City. Taman ini telah dibuka pada tahun 1857 diatas tanah seluas 850 ekar di ruang hijau yang subur seterusnya menjadikannya umpama syurga bagi kedua-dua penduduk tempatan dan pelancong. Dari berkelah dengan rakan-rakan untuk menunggang dalam kereta kuda kuda bersama teman istimewa anda, semuanya ada disini. Jika anda mahu sesuatu yang lebih aktif, boleh cuba mendaki ke puncak Istana Belvedere atau melawat zoo. Cubalah alaminya. Ohsem!!!




Times Square?? Kat Kuala Lumpurkah? Bukan...ini adalah dataran paling meriah di New York. Lebih dikenali dunia sebagai tempat pertunjukan Broadway, bangunan yang ditutup dengan papan iklan dan sudah tentu...pelbagai kedai-kedai yang menakjubkan. Hebat bukan menikmati pemandangan malam disini. Iklan2 bergemerlapan menutup bangunan-bangunan pencakar langit. Selain itu, turut disediakan kawasan pejalan kaki lengkap dengan meja kafe sejak tahun 2009 seterusnya meningkatkan bilangan pelancong dan penduduk tempatan untuk kesana. Ia juga terletak di lokasi strategik selain mudah untuk dilawati dengan adanya jalan bawah tanah, rel, bas serta teksi2 kaler kuning. Wah! terasa bagai dalam filem Hollywood!







Maro says:" Apa2 pun, tak guna jika sekadar berjalan menikmati keindahan dunia tanpa mensyukuri dan menghayati kekuasaan disebalik keindahan ciptaan itu"

5 comments:

  1. kalau ade peluang aku nk pegi ke niagara falls. Tapi kat malaysia pun tak habis melawat lagi. :P

    ReplyDelete
  2. Huhu.. i know ur waterfall maniac. haha. dop ajok pun. deki kw tgk gambo2 kat blog demo.

    ReplyDelete
  3. mane ade maniac sangat....nok ajok tapi segan.. :P

    ReplyDelete
  4. ngan aku nk segan?
    mesti sebab mu kije sedak n aku keje cikai2 so malu ar nk saeng ngn aku dih? huhu.. apa plak orang tengok. gitu? huhu

    ReplyDelete
  5. I am reаlly thankful to the holder of this ωeb ѕite ωho has
    shаred thiѕ wonderful рieсe οf writіng at аt thiѕ timе.


    Μy weblog: Moringaextract.Us
    my website - moringaextract.us

    ReplyDelete

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers