Konco - Konco

Monday, October 22, 2012

Rumah Orang Tua Al-Ikhlas : Adakah lagi sinar buat mereka?

Hari Jumaat lepas aku solat Jumaat di Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin, Putrajaya.Betul2 depan pintu masuk masjid aku lihat sebuah Audi kaler hitam. Belakangnya ada sebuah waja (body guard) dan ada sebuah motorsikal trafik kat depan. Sapa la tuan keta ni eh. hebat doo keta tu. siyes.

Lepas solat, sementara tunggu kawan aku (aku tumpang motor Irwan Zul datang ke masjid arini) sampai, aku duk tengok dari jauh la, sape gerangan owner kereta tu. Pakcik driver Audi tu pun (tua dah dia tapi beruntung leh bwk keta mewah) nampak duk toleh2 tunggu bos dia)

Lepas tu barulah tiba empunyanya. Dengan uniform seperti yang sinonim dengan imej beliau...baru ku tahu..beliau adalah Tun Dr. Mahathir Mohamad. Waaah!! Aura tokoh terbilang negara ini tetap ada walaupun bukan lagi pemimpin No. 1 Malaysia masa kini. Tersenyum manis melambai tangan untuk semua kat situ tadi. Masih sihat aku lihat... walaupun sudah dimamah usia. Habess..

Ur da legend!!


Adakah sinar untuk mereka?

Kisah Che Det tadi adalah kisah 1. Sekarang kita ke kisah 2.

Lepas Jumaat, aku dan beberapa (sebuah bas jugak bilangannya) wakil dari pejabat aku telah melaksanakan Program amal ke Rumah Orang Tua Al Ikhlas di Puchong, Selangor. 

Program ini merupakan usahasama antara Kelab di pejabat aku dengan projek wajib bagi seorang PTD bagi pengesahan jawatan.

Pukul 3 kami gerak dari MOF. Hujan mula turun dengan lebatnya. Dalam 20 minit kami sampai ke destinasi. Masalahnya hujan sangat lebat pada ketika itu. Kulihat situasi diluar bas. Air hujan mengalir dengan laju diatas jalan. Konfem basah baju n kasut. Berlari2 semua peserta untuk masuk ke pusat jagaan org tua tersebut.

Selalu aku tengok cerita di TV mengenai pusat jagaan orang tua. Tapi aku sendiri tidak pernah mengunjunginya. Ini kali pertama aku jejakkan kaki. sambil berlari dibawah hujan hati aku dah membayangkan suasana aku bersembang dengan warga tua disitu. Pastu banyak benda boleh dikongsi.

Tapi..apabila kaki aku melangkah masuk ke pusat tersebut, hati aku terus bertukar menjadi pilu, sebak dan sedih. Sedih melihat keadaan sebenar warga tua yang ditinggalkan oleh anak2 dipusat jagaan tersebut. Ada yang tidur. Ada yang termenung. Ada yang berjalan sorang2. Tangan kuhulur masih disambut. Tapi hati aku cukup terusik. Membayangkan ibu dan ayah dengan keadaan begini alangkah indahnya dijaga dipantau oleh anak2 sendiri. Cukup sedih.

Kucuba timbulkan suasana ceria sambil bersembang dengan mereka. Kaca2 jernih mengalir dimata mereka takkala mula bercerita. Aduh!

Itulah yang boleh aku katakan. Nasib kita semua berbeza. Kalau dengan umur tua tadi Che Det masih gagah dan tersenyum ceria, insan sebaya dipusat ini semuanya tidak berdaya. Jalan dipimpin, dan...macam2 lagi. Tak tahu dimana silapnya..alangkah indahnya bagi mereka andai anak2 ada bersama.

Mungkin ada anak2 yang berkata 'ah! kau hanya pandai berbicara, sedangkan kau tidak berada ditempat mereka".

Tapi aku mohon padaMu Ya Allah..tetapkanlah iman aku dan adik beradikku. Jadikanlah kami anak yang soleh yang akan sentiasa berjasa kepada kedua2 ibubapa kami. Permudahkanlah segalanya. Lanjutkanlah usia mereka. Berikanlah kesihatan, kesejahteraan dan kebahagiaan kepada mereka..Aminn..

Maro said:"Aku berjanji, insyAllah selama-lamanya akanku jaga dan berjasa kepada mereka. Tanpa mereka, siapalah kita"

3 comments:

  1. syurga dibawah kaki ibubapa...berbuat baiklah ketika mereka masih ada.

    ReplyDelete
  2. betul tu sahabat,
    kalungan doa jua kepada yang telah tiada. Moga roh mereka dikalangan orang beriman disana.

    ReplyDelete

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers