Konco - Konco

Thursday, October 25, 2012

Salam Aidiladha 1433H



“Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua-dua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya ketika mereka mempersembahkan korban maka diterima daripada salah seorang daripada mereka berdua (Habil) dan tidak diterima daripada yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): Aku pasti membunuhmu! Berkata Habil: Sesungguhnya Allah hanya menerima korban daripada orang yang bertakwa.”
 (Surah al-Maidah, ayat 27)



Salam Aidiladha buat semua umat Islam walau dimana berada. Jadikan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim A.S ini satu wadah untuk kita sama-sama berjuang dan berkorban demi Islam tercinta. Sebenarnya banyak pengajaran daripada kisah tersebut yang tertulis di dalam Al-Quran dalam surah Ash-Shaffat (ayat 101-111): Antaranya:

  • Nilai penghambaan yang tinggi kepada Allah S.W.T -  Nabi Ibrahim A.S taat serta patuh kepada perintah Allah, tanpa mempersoalkan perintah yang Allah berikan kepadanya.
  • Perintah Allah mempunyai hikmah - Nabi Ibrahim A.S serta Nabi Ismail A.S pasrah dalam melaksanakan perintah Allah dan Allah menggantikan Nabi Ismail A.S dengan kambing.
  • Pengorbanan seorang bapa - Demi mendapatkan keredhaan Allah, Nabi Ibrahim A.S sanggup membenarkan mimpinya terhadap anak kesayangannya (Nabi Ismail A.S). Ini adalah kerana, Nabi Ismail A.S merupakan anak kesayangan buat Nabi Ibrahim A.S.
Harapan semoga kisah ini dapat memberi pengajaran serta gambaran pengorbanan buat kita semua. Lagi indah andai kita dapat menghayati erti pengorbanan ini serta mengaplikasikannya dalam kehidupan kita. Sesungguhnya dengan pengorbanan, sesuatu yang amat berharga dapat dicapai dan kemanisannya dirasai dengan hadirnya pengorbanan. InsyaAllah...


Maro said: "Berkorbanlah dengan hati yang ikhlas kerana Allah Taala. Hati2 kepada sapa2 yang memandu...semoga kita sentiasa dalam perlindunganNya."

2 comments:

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers