Konco - Konco

Tuesday, July 23, 2013

Gred Hidup



Pangkat2 ni dunia je semuanya. Tak boleh dibawa ke mati. Yang dikira nanti amalan kebajikan sepanjang kita hidup di dunia ini. Raja ke, orang biase ke, kaye ke, miskin ke, apabila mati nanti..amalan kita yang akan dihitung.

So andai bagi yang berpangkat or berstatus tinggi, xboleh rasa bangga malah menyombong diri dengan orang bawah/orang biasa. Sama jugak dengan yang tidak bernasib baik, susah, pangkat bawah. Tak boleh nak agung2 sangat mereka yang diatas itu. Namun..semuanya masih berpegang pasal prinsip hormat-menghormati. Tolong menolong. Kann..

Hehe..dah macam Ustazah Bahiyah plak aku cakap tanpa henti neh. (Cakap ke taip???..erk..)

Ok. Fine!. Pahal tetibe kuar isu pangkat eh? Huhu.. Takde sebenarnya jadi pada aku (aku tanya..aku jawab...so what!!!). Hehe.. Kat ofis aku berkawan dengan semua orang. Tua, muda, pangkat tinggi, pangkat bawah. Sebab bagi aku, persahabatan x kenal status. Janji ada kejujuran dan keikhlasan.

Bukan nak kata aku pangkat tinggi. Jap, sebenarnya aku heran dan selalu terpikir sorang2. Kenapa dalam dunia semasa ni perlu ada perbezaan? Sapa tau? sila komen. Hehe. Kalau dalam kerjaya aku sekarang ni, ada kategori pegawai, ada sokongan, ada tetap, ada kontrak, Turus, JUSA, 54, 48, 44, 41 dan kebawah3nya.. Ada level! dan Level ini kekadang jadi gap dalam hubungan seharian. Ini based on pengalaman aku lar. Kalau aku, aku rasa biase je pangkat2 neh. xde efek dalam pergaulan seharian......but still..respect to each other.



So nak jadi cerita, aku selalu join sukan ngn staf2 ofis aku dan kebanyakannya support staf. Bukan aku nk cakap aku level tinggi ke apa tapi nak cerita duk main2 selama ni..tetibe ada seorang member kpd staf aku tu lar. Mungkin dia duk dengar cara member2 dia cakap ngn aku, satu ari masa men badminton dia cuit aku

"eh, Yo, kamu bos ke kat sini?, tanya dia. 

"xde ah, ngarut ah. Aku biasa2 je mcm diorang". Aku jawab. Tapi katanya dia perasan semua mcm takut2 n hormat2 kat aku. Lepas tau aku ni 'pegawai' (kononnye tinggi sket daripada mereka), lepas tu terus aku perasan dia sendiri jadi skema ngn aku. Padahal sebelum ni duk men tak hingat, jerit2, bertempuk tampar. Hoho. Kenapa? sebab beza level tadi kan. Adoi.. setiap kali join geng diorang rasanya aku yg paling giler2. Tapi still dengan aku depa jadi skema. T__T

1 lagi cerita. Setiap tahun ofis aku ada buat majlis berbuka puasa. Dan kat situ aku kenal seorang staff ni. Asal Kelantan. So memandangkan aku sekolah lama kat sana then mak aku pun asal Kelantan so boleh sembang2 dalam loghat Kelate lah. MOF ni besar so 3 tahun keje sini, tu 1st time jumpa dia. LOL. Setiap ari buka pose sama kat ofis. Lepak2, sembang2. Then sampai satu ari, dia duk sembang ngn aku then tanya aku ni gred berapa, 17 ke 27 (orang Gomen tau la pasal gred neh). So aku jawab "tak, aku gred ***. Muka dia macam terkejut then lepas tu terus jadi skema dengan aku walaupun aku masih lagak mcm biasa. Itu tahun lepas. Tahun ni aku jumpa pun camtu lah, cakap segan2 ngn aku. Adoyai.. Paling xleh blah, elok2 bahasakan diri 'kawe', 'demo'..skarang tukar 'saya'..'encik' plak dah. Padahal aku masih guna 'kawe' 'demo'.

So....itulah sebabnya aku keluar post ni kali ini. Pasai apa ada beza2? Then pangkat2 ni dunia semuanya je. Kat sana nanti xpandang dah. Aku berkawan tak kira level. Janji respect to each other (again)

Itu je. Mungkin ada pembaca akan kata poyo lah aku post pasal ni. Nak cakap aku pegawai la tu. Mungkin ada! Aku yakin. Tapi aku xde niat. Lillahitaala. Cuma just nk luahkan apa yg aku duk rasa dan pikir selama ini.  :D

Maro said: "Kat ofis boleh la ber'encek'2..kat luar tak payah lah. Kita semua sama je blaka"

No comments:

Post a Comment

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers