Konco - Konco

Thursday, December 9, 2010

Hijrah & Pengorbanan

Salam Maal Hijrah kuucapkan buat semua. Didoakan semuga hidup ini dilimpahkan rahmat dan barakah dan semoga kisah penghijrahan Nabi Allah Muhamad S.A.W akan menjadi tauladan dan ikutan kita semua. InsyaAllah.

Ingat masa sekolah rendah dulu, tiap2 kali sambutan Maal Hijrah kami akan nyanyi lagu Hijrah. Hijrah itu pengorbanan! Hijrah itu perjuangan! Hijrah itu persaudaraan! Hijrah membentuk perpaduan! (PENGORBANAN + PERJUANGAN + PERSAUDARAAN = PERPADUAN). Suatu lirik yang membawa seribu maksud dan sejuta pengertian. Bagi sesetengah pihak, ia sekadar menjadi siulan dibibir takkala ada pihak yang menghayati erti disebaliknya. Aku?

Bila berbicara soal PENGORBANAN. Korban! Sacrifice! Mengalah! Bantu! Lepaskan! Kos Lepas!. Huh..juga memiliki pelbagai andaian n pengertian. Sanggup ke kita berkorban? Secara skemanya demi bangsa, agama dan negara? Tapi kalau secara peribadi, sanggup ke kita berkorban untuk memastikan orang sekeliling kita bahagia? Juga untuk pastikan matlamat kita menjadi nyata...sedangkan pada ketika kita memiliki pilihan berganda-ganda...

Itulah permasalahannya. HIJRAH means berubah dari satu keadaan baik kepada keadaan yang bertambah baik. Tapi satu2 ketika, aku agak susah untuk melakukan perubahan. Aku suka dan aku sayang cara dan kehidupan yang sedia ada. Kesudahannya bila akan aku capai matlamat yang telah sekian lama aku sematkan dalam hati aku ini.

No LiFe! Haha (tetibe aku ketawa). No LiFe!. Satu ungkapan untuk aku disaat ini. Tuntutan kerjaya memerlukan untuk aku lupakan kehidupan lama aku. Kerjaya yang telah aku jangka berkeadaannya begini. Tapi inilah yang mengingatkan aku soal HIJRAH. Soal BERUBAH. Soal BERKORBAN. Tidak sebegitu mudah untuk berhijrah. Tersalah pilihan terlepas semua. Apa aku merapik ni???....


Maro says: "Satu Muharram detik permulaan...Life must Go oN"

2 comments:

  1. Assalamualikum
    ~Blog Walking here ^_^
    ~Long time no c =)
    ~sihatkah anda?

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah
    masih diberi kesihatan olehNya. =D

    ReplyDelete

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers