Konco - Konco

Sunday, January 30, 2011

Elakkan jika mau sihat!

Walaupun perut sudah kenyang, banyak cara dilakukan untuk memberikan lebih kepuasan.

Namun, adakah korang tahu tidak semua amalan selepas makan mendatangkan kebaikan walaupun ia sangat selesa dilakukan. Melakukan sesuatu selepas makan tengahari atau malam adakala boleh mendatangkab beberapa tindak balas kepada tubuh. Mungkin akan mengambil jangka masa lama untuk melihat kesannya.

JANGAN!!!

  • Merokok- Kajian mendapati menghisap sebatang rokok selepas makan bersamaan dengan menghisap 10 batang rokok sekali gus. Tapi itu yg biasa aku dilihat dikalangan umat manusia neh. Lepas makan, wajib!
  • Mandi- Mandi selepas makan hanya akan mengurangkan kadar pengaliran darah ke kawasan perut seterusnya melemahkan sistem pencernaan. So bangun pagi terus mandi jgn terus buka saji.
  • Minum Teh- Daun teh boleh mengakibatkan protein dari makanan anda mengeras dan sukar dihadam atau dicerna.
  • Tidur- Makanan yang diambil itu tidak dapat dicerna dengan baik, ini boleh mendatangkan masalah jangkitan pada usus. So kepada yg beragama Islam..lepas sahur digalakkan ke masjid solat subuh..jgn sambung tarik selimut. huhu
  • Makan buah-buahan- Makan buah-buahan sebaik habis makan akan menyebabkan perut dipenuhi udara (kembung). So makan satu hingga dua jam sebelum makan.
  • Longgarkan tali pinggang- Ia boleh menyebabkan usus anda bermasalah seperti terbelit atau tersumbat.
  • Berjalan-jalan- Tindakan ini akan menyebabkan kesukaran sistem pencernaan anda untuk menyerap nutrisi daripada makan yang ditelan.
Haa, mesti anda semua terkejut campur heran kan bila benda2 yang biasa dan ingat bagus padahal banyak keburukannya. Jadi ayuh kita fikirkan kembali.


Maro says: " Makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang..amik sikit je nasi tu kang xhabis"

No comments:

Post a Comment

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers