Konco - Konco

Wednesday, October 5, 2011

Pembentangan Bajet 2012


Salam semua.


Aku pasti dan amat yakin bahawa perkara utama yang sibuk bermain dibuah mulut or fikiran kebanyakan rakyat Malaysia skg ni adalah berkenaan Pembentangan Bajet 2012 kan. Dan soalan itu jugalah yang sering disoal pada aku setiap kali jumpa dengan kawan2 n even keluarga (yang pasti bile depa xkeja kat MOF). Huhu. So setiap kali jumpa mereka, aku akan ditanya

a) Dengar kata dapat bonus 2bulan gaji betol ke?
b) Ada penyelarasan gaji ek?

c) Bla bla bla...

d) (Soalan ni sama apa yang anda fikir sekarang..hehe)

Erm..so apa aku nak jawab? Mentang-mentang aku duk MOF so semua benda aku tau eh. Jawapanku simple je..tunggu je real budget speech by YAB PM pada 7 Oktober 2011 nanti ye. Sebab aku bizi sampai xtau pasal apa akan dibentangkan nanti. Haha poyo nak mati ayat ni kan.

Yeah! aku bizi coz kena bertugas di Parlimen pada hari kejadian untuk ushrette sesapa yang nak masuk dewan. Means dat aku jadi bizi untuk membontoti orang2 besau nak keluar masuk jela. haha... ok habis stakat ni..

So berbalik pada soal Bajet 2012 nanti, korang rasa la apa agak2nya isu menarik yang akan dibentangkan? Maksud aku boleh agak tak kiranya apa yang akan keluar dari mulut YAB PM yang menggumbirakan hati kita semua. Aku tanak bagitau..haha.. (wat2 macam aku tau).. Tapi yang pasti aku yakin Bajet 2012 ini memberikan tumpuan kepada pengurusan kos sara hidup rakyat untuk mengurangkan bebanan rakyat bersesuaian dengan slogan “Rakyat Didahulikan Pencapaian Diutamakan”, dan pada masa yang sama menguruskan perkembangan ekonomi negara (Transformasi Ekonomi).

Tahun lepas kerajaan memperuntukkan RM212 bilion untuk Bajet 2011, iaitu 2.8 peratus lebih tinggi berbanding Bajet 2010. Daripada jumlah itu, RM162.8 bilion diperuntukkan untuk perbelanjaan operasi dan RM49.2 bilion untuk perbelanjaan pembangunan. Masa interview PTD dulu soalan ni la yg ditanya so dats y aku ingat. haha.

- Jadi apa harapan anda dalam Bajet 2012 ini?, pakat tunggu dan dengar ok.:D

Maro says: "Apa2 keputusan sekalipun, terima lah dengan hati terbuka. Kerajaan sentiasa berusaha membantu kita semua"

2 comments:

  1. nice article bhai....thank sharing wit us...busy ek keja kat MOF tu...hopefuly gud news will announce!

    ReplyDelete
  2. yoyo'o je soalan..
    macam la ko dari Kementerian len dari aku. dang!

    ReplyDelete

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers