Konco - Konco

Monday, December 16, 2013

Transaksi Teknologi Near Field Communication (NFC)

Handphone zaman sekarang dikatakan sebagai teman paling akrab, teman setia dan sentiasa bersama kita sepanjang masa. Ia mampu menjadi medium transaksi pembayaran menerusi teknologi Near Field Communication (NFC).

Bayangkan, mudahnya hidup kita kalau boleh beli barang atau gunakan servis dengan membayar menggunakan handphone. Wallet kita tak perlu lagi membonjol sebab penuh duit dan kad, tapi dengan hanya sebuah handphone, kita mampu bayar segalanya. In fact, pelanggan juga tak perlu bersemuka dengan peniaga atau jurujual.

Bunyinya macam dunia berbeza. Dunia tanpa cash!

Walaupun ia mungkin masih jauh untuk dikecapi secara sepenuhnya, namun ia tidak mustahil. Melalui teknologi wireless sekarang, Near Field Communication (NFC), semua traksaksi seperti itu dapat dilakukan. Untuk makluman, teknologi ini telahpun berjaya dipraktikkan di beberapa negara di dunia seperti Jepun.

Beroperasi dengan kerjasama tiga pihak iaitu bank, syarikat telekomunikasi mudah alih dan peruncit atau penyedia pengangkutan awam. Syarikat telekomunikasi  NTT DoCoMo di Jepun telah merealisasikan pembayaran debit atau kredit di kedai mahupun di dalam teksi.

Ia dilakukan dengan handphone berteknologi NFC yang diimbas pada reader. Apa itu NFC sebenarnya?

  • NFC ialah teknologi  wireless jarak pendek yang membolehkan komunikasi antara peranti pada jarak kurang daripada 10cm.
  • Beroperasi pada kadar 13.56 MHz dan boleh beroperasi sama ada secara aktif iaitu menggunakan bateri atau secara pasif (menggunakan tenaga radio).
  • Dikatakan boleh membantu mempercepatkan transaksi dalam menerima dan berkongsi data serta membuat pembayaran dengan pantas dan selamat.

NFC boleh beroperasi dengan tiga (3) mod iaitu:

  • Mod Pertama : MOD KAD EMULASI - Peranti handphone sendiri bertindak seperti kad pintar tanpa bersemuka untuk pembayaran tiket pengangkutan awam berasaskan MiFare atau pembayaran perbankan sistem Visa payWave, MasterCard PayPass atau American Express ExpressPay.
  • Mod Kedua : MOD PEMBACA - Peranti NFC mampu membaca tag identifikasi frekuensi radio (RFID) pasif seperti membaca atau menyimpan maklumat pada poster dan sebagainya.
  • Mod Ketiga : Menemukan dua (2) peranti NFC untuk pemindahan maklumat seperti Bluetooth.
Penglibatan syarikat pembuatan handphone dalam menghasilkan handphone berteknologi NFC juga dapat menyemarakkan lagi penggunaan teknologi ini. Selain memasukkan cip NFC ke dalam handphone, terdapat juga usaha untuk menghasilkan handphone berteknologi NFC berasaskan kad SIM.

No comments:

Post a Comment

Pages

Bon Anniversaire!!

Daisypath Happy Birthday tickers